Kokemuksia: Nomai

Nomain ekologinen ja hygieeninen kuukuppi mahdollistaa naisille huolettoman olon myös kuukautisten aikana. Kuukupin on kehittänyt kuopiolainen gynekologi Nonna Heiskanen yhdessä käyttäjien ja erilaisten asiantuntijoiden kanssa. Kuukuppi valmistetaan Suomessa, ja sitä myydään useissa kansainvälisissä verkkokaupoissa.

Nomai halusi kehittää Pajun kanssa markkinointia ja kehittää ostopolkua mm. ostamisen esteitä tunnistamalla ja niitä vähentämällä. Työpajatyöskentelyn lisäksi Paju keräsi asiakasymmärrystä mobiilietnografia-menetelmällä. Menetelmässä henkilö ottaa kuvia omasta arjestaan tiettyjen ohjeiden mukaan. Kuvien ottamisen jälkeen henkilöt haastatellaan. Kuvien kautta aukeaa mahdollisuus keskustella haastateltavan arjesta ja tunnistaa sieltä mm. tarpeita ja toiveita, joita olisi muuten vaikeaa saada selville. Asiakasymmärryksen pohjalta tunnistettiin muutamia kokonaan uusia asiakasryhmiä, joille voidaan kohdentaa mm. markkinointia.

Yksi vaihe yhteistyöstä tehtiin ELYn kehittämispalveluna.

”Kun tekee töitä itsekseen, on mielestäni tärkeää vaihtaa ajatuksia muiden kanssa sekä saada näkökulmia eri alojen osaajilta. Yhteistyö Pajun kanssa on ollut todella sujuvaa ja mutkatonta.

Hyödynsimme asiakkaiden haastattelussa mobiilietnografia-menetelmää. Yllätyin miten paljon tietoa ja uutta tulokulmaa saimme menetelmän avulla. Toisaalta sain myös vahvistusta sille, että tietyissä asioissa tehdään jo täysin oikeita asioita. Olen jakanut materiaaleja myös yhteistyökumppanilleni, joka on päässyt hyödyntämään sisältöjä Nomain somemarkkinoinnissa.

Olen suositellut Pajua ja mobiilietnografiatutkimusta kaikille, jotka ovat olleet kiinnostuneita! Kannatti luottaa Pajun ammattitaitoon ja asiantuntijuuteen. Kiitos paljon!”

Nonna Heiskanen, Nomai Oy

Yritysten kehittämispalvelut (ELY)