Loading...

Kortit

TYÖKALUJA PALVELUMUOTOILUN JA FASILITOINNIN TUEKSI
Home / Kortit

Kuka-kortit on luotu palvelumuotoilun työkaluksi auttamaan asiakaspersoonan kuvaamisessa. Kortteja voi käyttää myös monella muulla tavalla herättämään ajatuksia, ideoita ja keskustelua.  

Palvelumuotoilu

Fasilitointi

Työnohjaus

Kuka-korttien avulla voi etsiä vastauksia kysymyksiin:

  • Millainen asiakas on?
  • Miten asiakas käyttäytyy?
  • Millaisia tarpeita asiakkaalla on?
  • Millaisia arvoja asiakkaalla on?
  • Millaisia mahdollisuuksia ja rajoituksia asiakkaalla on?

Kortteja voi käyttää yksin, pareittain tai ryhmässä. Korteista voi käyttää pelkkiä kuvapuolia, pelkkiä tekstipuolia tai molempia.

Korttien avulla voit koota esimerkiksi asiakaspersoonan, joka on keski-ikäinen, korkeakoulutettu, perheellinen nainen, joka asuu kaupungissa ja on harkitseva kuluttaja. Voit täydentää kuvausta kirjoittamalla muita havaintoja tai määreitä esimerkiksi post it -lapuille.

Lisäksi kortteja voi käyttää ajatusten kirkastamiseen ja viestimiseen esimerkiksi kehityskeskustelussa, oman tai tiimiläisen työroolin suunnittelussa tai rekrytointitilanteessa.

Korttipakka sisältää 52 korttia sekä ohjekortit.

Fakta-kortit kertovat elämäntilanteesta ja ominaisuuksista. Esimerkkejä: nainen, mies, heikkotuloinen, hyvätuloinen, asuu kaupungissa, asuu maalla.

Elämää ohjaa -kortit kuvaavat arvoja ja käyttäytymistä. Esimerkkejä: säästäväinen, tuhlaavainen, statushakuinen, vaatimaton, idealisti, realisti.