Hyvää tätä vuotta Pajulta! Vuodenvaihde tuo toivottavasti mukanaan taas uutta virtaa tulevan vuoden suunnitteluun ja ideointiin. Tässä blogissa annamme työkaluja vuosisuunnittelun tueksi.
Suunnittele tulevaa vuotta kokonaisuutena
Voisitko hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa vuosikelloa? Vuosikello helpottaa kokonaisuuden hahmottamista, kun vuoden tärkeimmät tapahtumat, kampanjat ja teemat kootaan yhteen. Vuosikelloon lisätään kokonaisen vuoden markkinointitoimenpiteet, niin yrityksen itsensä kuin asiakkaidenkin näkökulmasta mietittynä. Tarkoituksena on suunnitella, mitä kukin kuukausi pitää sisällään ja esimerkiksi millä teemalla edetään. Vuosikelloa ei kannata tunkea täyteen, vaan on järkevää merkitä sinne kaikista oleellisimmat tavoitteet, tapahtumat, teemat sekä kampanjat. Väljyyttä suunnitelmaan kannattaa jättää myös siitä syystä, että suunnitelmassa on tilaa reagoida yllätyksiin ja hyödyntää esimerkiksi uutisia, jotka liittyvät liiketoimintaan.
Pajun työpajoissa hyödynnämme vuosikellotyöskentelyä usein. Ideoimme ensin teemoja yhdessä esimerkiksi post-it -lappujen avulla. Eri kanavia tai teemoja voi visualisoida eri värein. Sen jälkeen laput järjestellään aikajanalle eri kuukausille. Tämä auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa. Lopuksi vuosikellon voi dokumentoida esimerkiksi Exceliin, jolloin sen päivittäminen jatkossakin onnistuu helposti. Täältä löydät Pajun simppelin Excel-mallipohjan, jota voit halutessasi hyödyntää vuosisuunnittelussa.
Inspiraatiota teemoihin voi hakea myös Googlelta, joka on koostanut kunkin kuukauden hakutrendit yhteen.
Kuvan lähde: Google trends
Tarkenna lähiajan toimenpiteet
Vuosikellon seuraaminen ja päivittäminen kannattaa ottaa osaksi kuukausisuunnittelun rutiineja. Vuosikellon pohjalta voidaan laatia tarkempia, kuukausi- tai viikkokohtaisia, suunnitelmia. Yksityiskohtaisempaan suunnitelmaan laaditaan sisältöjen lisäksi aikataulutus, kanavavalinnat sekä vastuuhenkilöt. Lyhyemmän aikavälin markkinointitoimenpiteet kannattaa kirjoittaa ylös omaan kalenteriin tai vaihtoehtoisesti hyödyntää jotakin itselle sopivaa työkalua.
Pajulla on käytössä Trello-työkalu, johon merkitään viikkotasolla tulevat markkinointitoimenpiteet, esimerkiksi some-päivitykset sekä hakusanamainokset.
Trellosta on kätevä tarkistaa, mitä on yhdessä sovittu ja mitä sisältöjä on tarkoitus viedä milloinkin näkyviin eri kanaviin. Erilaisia malleja, joita voi hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa löytyy täältä. Suunnitelman avulla toteutukseen päätyy yleensä suuri osa aiotusta. Sovittua on toki tarpeen tullen aina mahdollista muokata ja päivittää. Trellossa muistilappujen raahaaminen listasta ja viikosta toiseen on helppoa!
Mikäli kaipaat apua yrityksesi markkinointistrategian ja -toimenpiteiden kirkastamiseen, tutustu ELY-konsultointipäiviin.