Kuinka lisätä asiakasymmärrystä?
Asiakasymmärryksen pohjalle rakennetaan menestyviä yrityksiä, tuotteita ja palveluita sekä kohderyhmää puhuttelevaa viestintää.
Onko palvelu rakennettu tukemaan asiakkaalle ominaisia toimintatapoja vai organisaation sisäisiä prosesseja? Joustaako palvelu asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin? Kartoitatko asiakaskokemusta tai vahvistuksia olettamuksille?
Palvelumuotoilu on ketterä, matalan kynnyksen kehittämisprosessi.
Palvelumuotoilun tavoitteena on parantaa asiakkaan kokemaa palvelukokemusta ja kehittää toimintaa. Palveluiden kehittäminen asiakaslähtöisesti tarkoittaa sitä, että asiakkaat osallistetaan mukaan palveluiden kehittämiseen – mielellään jo heti prosessin alkuvaiheessa. Palvelumuotoilijan rooli on auttaa asiakastarpeiden tunnistamisessa sekä löydösten konkretisoimisessa.
Saattaa tuntua, että sukellus asiakkaan ja käyttäjän tarpeisiin hidastaa prosessia hetkeksi. Asiakasymmärryksen kerääminen auttaa tekemään täsmennettyjä valintoja sekä nopeuttaa uusien toimintamallien ja työkalujen käyttöönottoa.
Moniammatillinen tiimimme on tukena palvelumuotoiluprosessissa ja toteuttaa palvelumuotoilukokonaisuuksia asiakkaan tarpeen mukaan. Pajun palvelumuotoilussa painotetaan ymmärrystä ihmisten toimintaan ja vuorovaikutukseen vaikuttavista arvoista ja motivaatioista. Hyödynnämme työssämme lisäksi ketteriä menetelmiä sekä liiketoimintaymmärrystä.
Asiakasymmärrystutkimus
Asiakashaastattelut, asiakaspersoonat, benchmarkkaus, asiakassegmentointi
Haasteen määrittely
Prosessin fasilitointi, sisäisen kehittämisen fasilitointi
Yhteiskehittämisen fasilitointi
Asiakkaiden sitouttaminen ja osallistaminen, luovat ilmaisutavat, arvot, vuorovaikutus
Suositukset mallinnukseen
Palvelupolkukuvaus, tavoiteltavat asiakkuudet
Testauksen ja käyttöönoton tuki
Etenemisen sparraus, koulutukset
Pajun valikoimasta löytyy myös palvelumuotoiluvalmennuksia.
Asiakasymmärryksen pohjalle rakennetaan menestyviä yrityksiä, tuotteita ja palveluita sekä kohderyhmää puhuttelevaa viestintää.
Jos lähdet kokeilemaan palvelumuotoilua, hyödynnä näitä vinkkejä päästäksesi haluttuun lopputulokseen.
Tässä blogissa kerromme, miten näkemysten yhteneväisyyksiä ja eroja voidaan selvittää ja miten tietoa voidaan käyttää esimerkiksi…