Loading...

Tarinoiden ja arvojen voima: Sawosta maailmalle -tapahtuman keynotet

Home / Ajankohtaista / Tarinoiden ja arvojen voima: Sawosta maailmalle -tapahtuman keynotet

Sawosta maailmalle -tapahtumassa saimme nauttia kovista keynote-puheenvuoroista, joissa tarinansa jakoivat meille Next Gamesin toimitusjohtaja Teemu Huuhtanen, Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen ja Balmuirin toimitusjohtaja Heidi Jaara. Puhujat olivat jättäneet kostyymit ja kommervenkit pois. He olivat lavalla omana itsenään ja kertoivat tarinansa, ja sanoisin että antoivat itsestään tosi paljon kuulijoille.

Next Games

10 hengen vahvuinen Next Games nappasi The Walking Dead -diilin aikanaan suoraan EA:n ja muiden jättien edestä. Teemu Huuhtanen vihaa urheilutermiä ”mennään tekemään oma paras suoritus”, mutta ilmeisesti he sitten ”menivät pelaamaan omilla vahvuuksillaan”.

He onnistuivat vakuuttamaan asiakkaan siksi, että he halusivat aidosti ymmärtää mitä asiakas tarvitsee, haluaa ja toivoo.

Mobiilipelit olivat asiakkaan jorylle suuri tuntematon ja sitä jory ei tohtinut myöntää. Tunnistettuaan tilanteen Next Games järjesti johtoryhmälle mobiilipeliaiheisen seminaarin, joka mahdollisti että asiakas oppi bisneksestä menettämättä kasvojaan. Toki yksi seminaari ei ihan yksin riittänyt. Next Gamesin menestyksen takana on pitkäaikainen toimialakokemus, laajat verkostot (kilpailijat mukaanlukien) sekä nöyryys: tänä päivänä voi jutella henkilön kanssa, josta tuleekin suuri vaikuttaja 5 vuoden päästä. Koskaan ei voi tietää.

Kyrö Distillery

Kyrö Distilleryn tarina puolestaan lähti viiden henkilön porukasta, joka jakoi samankaltaiset arvot, ajatukset ja optimismitason. Maistellessaan kanadalaisia ruispohjaisia väkijuomia, he miettivät miksi Suomessa ei ole tehty mitään vastaavaa saatikka parempaa. He halusivat luoda saavutettavissa olevan brändin, joka tukee yhteisöllisyyttä ja jossa kaikki pohjaa aina suomalaiseen rukiiseen. He halusivat vangita kesäpäivän pulloon ja kun he olivat päättäneet arvoista, pakkauksesta ja serviisityylistä, oli aika googlettaa viimein ’how to make gin’. Näköjään monenlaista pystyy tekemään, jos vaan haluaa.

Balmuir

Balmuirin tarina on perheen, yrityksen ja brändin huikea kasvutarina. Heidi Jaara kertoi useista synkistä hetkistä ja isojen pohdintojen paikoista, joita keittiön pöydän ääressä oli käyty läpi. Balmuir syntyi tarpeesta tehdä jotain omaa – kun toivottua lasta ei ollut tulossa, aviopari halusi jotain jota kasvattaa ja josta olla ylpeä vanhemmilla päivillä. Tänä päivänä Balmuir in menestyksen takana on aitous ja uskallus sekä kuunteleminen myymisen sijaan. Persoonillaan ja tarinallaan he kykenevät jättämään ostajiin ja asiakkaisiin muistijäljen sekä koskettamaan heidän tunteitaan. Heidi Jaara korosti aina askeleen edellä olemista – onnistutaanko ennustamaan mikä on asiakkaan tuleva ongelma. Oikotietä onneen ei ole – on nöyrästi kysyttävä ja kuunneltava, sekä uskallettava tulla nurkasta pyörimästä keskelle, oltiinpa messuosastoilla tai neuvotteluissa. Balmuirilla rekrytoinneissa etsitään uusia balmuirilaisia, henkilöitä jotka jakavat arvomaailman ja joilla on kapasiteettia kehittyä.

Arvot tarinoiden taustalla

Kaikkien tarinat nivoutuivat arvojen ympärille. Arvojen varaan on rakennettu ja edelleen ne kulkevat mukana kaikissa päätöksissä ja valinnoissa. Kuulostaa hienolta, mutta tuskin se on ihan simppeliäkään.

Kysyin Kyrö Distillery Companyn Miika Lipiäiseltä, mikä on ollut kovin päätös, jossa arvot joutuivat koetukselle.

Tarjolla olisi ollut suuri diili yhteistyökumppanin kanssa, ehkäpä unelmadiili jopa, mutta potentiaalinen yhteistyökumppani ei jakanut Kyrö Distilleryn arvomaailmaa. Diiliä ei solmittu.

Lopuksi toivottelen Kyrö Distilleryn korostamaa ”rehellistä hifistelyä” eli jostain asiasta nauttimaan pysähtymistä jokaiselle keynoten pitäneelle. Kova vauhti on, mutta muistakaa välillä arvostaa myös sitä mitä olette luoneet.

Kiitoksia järjestäjille ja osallistujille mahtavasta tapahtumasta. Oli hyvä ätmös!

 

Merja Roponen

040-7346015

merja.roponen@pajuconsulting.fi 

Merjalla on 15 vuoden kokemus IT-hankkeiden läpiviennistä sekä 10 vuoden kokemus liiketoimintajohtajan tehtävistä.

Merjan missiona on tuoda tämä tietämys IT-projekteissa tilaajan käyttöön ja tarjota projektien ohjaukseen konkreettisia toimintamalleja ja materiaaleja, jotka auttavat ennakoinnissa, budjetin ja aikataulun pitämisessä sekä käyttöönottoprosessin onnistumisessa.