Loading...

Brändiseminaari 2018 – tissit, tekemiset ja tekemättä jättämiset

Home / Ajankohtaista / Brändiseminaari 2018 – tissit, tekemiset ja tekemättä jättämiset

Osallistuimme MARK Savon Brändiseminaariin, joka kerää markkinoinnista, myynnistä ja Kuopion alueen kehittämisestä kiinnostuneet tahot päiväksi oppimaan ja innostumaan. Tapahtuma oli mainio startti vuoteen!

Mitäpä Jenni pidit Pecha kucha -vedoista?

Ensimmäisen puheenvuoron piti maakuntajohtaja Marko Korhonen.

Valmistauduin tylsistymään, mutta jouduin pettymään.

Pecha kucha -muodossa pidetty tiivis puheenvuoro esitteli Markon näkemyksiä maakunnan vahvuuksista ja tulevaisuudesta, ja oli erinomaisen viihdyttävä. Sote-uudistus ohitettiin nopeasti ja keskityttiin innostavimpiin maakunnan näkymiin. Pecha kucha -formaatti rokkaa: 20 kuvaa, 20 sekuntia puhetta per kuva. Asia on pakko tiivistää ja paketoida napakkaan pakettiin. Mainioita pecha kucha -puheita pitivät myös Tatu Säisä, Elena Chiksoeva sekä Tuija Keinonen. Tavoitteenani on menettää oma pecha kucha -neitsyyteni vuoden 2018 aikana.

Päivän ensimmäinen pääpuhuja oli Varustelekan Valtteri Lindholm. Huomasitko Merja, että Valtterilla ja mulla on täsmälleen samanlaiset kampaukset? Onko se hyvä vai huono uutinen?

Selvästikin hyvä uutinen. Valtterin puheenvuoro oli täynnä tykitystä, tissejä ja teräviä ajatuksia. Valtteri on elävä esimerkki siitä, miten brändi välittyy yrityksen edustajan jokapäiväisessä tekemisessä, habituksessa ja tarinoissa. Varustelekan alkumetreillä Lindholmin tavoitteena oli rakentaa kauppapaikka, jossa hän itsekin haluaisi asioida.

Hän päätti kertoa tuotteista niin tarkasti, ettei olisi mitään tarvetta lähteä googlailemaan lisä- tai vertailutietoa muualta. Varustelekalla alettiin kirjoittamaan tuotekuvaukset samalla helvetin hauskasti.

He siirsivät sisäisen huumorikulttuurinsa verkkoon ja loppu on historiaa. Ja ruotsalaiskalsareita.

Kaikki mitä yritys tekee on brändäämistä. Brändi syntyy siitä millaista yrityksen kanssa asiointi on ja siitä, saako asiakas mitä haluaa. Silloin kuin haluaa. Jos perustekeminen ja odotusten lunastaminen ei ole kunnossa, sitä kakkaa ei kiilloteta. Onnistuminen on rehellisyydestä ja aitoudesta kiinni, ei ole siis mitään hävettävää siinä että ilman sen kummempia hienouksia vain kertoo miten asia on ja huolehtii, että lupaukset tulevat pidettyä.

Pitää uskaltaa olla erilainen, tehdä rohkeita asioita ja antaa persoonan näkyä. Toki sillä huomautuksella, että kuitenkaan esim. Vaimonhakkaaja-paidan lanseeraamisesta ei ole syytä jäädä housut kintuissa kiinni ja antautua somemyrskyn revittäväksi. Oikeanlaisella viestintäotteella tämäkin tapaus oli käännettävissä filosofiseksi älymystön pohdiskeluksi mediassa. Olisitko heti uskonut?

Mites Jenni, onko Kuopio erilainen brändiponnistusten ja pöhinägeneroinnin myötä nyt kuin tänne muuttaessasi?

Kuopion markkinointijohtaja Kirsi Soininen kertoi Kuopion kaupungin vetovoimaisuudesta sekä kaupungin tekemästä brändityöstä. Muutin Kuopioon 2009, ja allekirjoitan Kirsin ja myös tutkimusten tulokset siitä, että Kuopiossa on mahtava meininki, joka vain yltyy! Kuopio on houkutteleva kohde muuttajille ja myös turisteille. Vajaan 10 vuoden aikana ravintolatarjonta on kiihdyttänyt nollasta sataan, ilmapiiri on muuttunut savolaisesta himmailusta reippaaksi kasvun ja tekemisen meiningiksi, mikä näkyy mm. yrittäjien ja viranomaisten hyvänä yhteistyönä. Yleisö mainitsi Kuopion parhaiksi puoliksi mm. ihmiset, luonnon ja keltamustat joukkueet KalPan ja KuPSin.

Haluan nostaa listalle kuopiolaisen aamuruuhkan: jos oikein on ruuhkaista, työmatka kestää noin 4 minuuttia pidempään kuin ei-ruuhkassa. Terveisiä vaan sinne Kehä-ykköselle ja Länsiväylälle! Itse asiassa pyöräilen töihin useammin kuin autoilen, ja on annettava kaupungille pisteet hyvin hoidetuista pyöräreiteistä. Olen allerginen markkinointisloganeille, joilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.

Kuopiossa on oivallettu elämästä jotain – tämä kaupungin markkinoinnin slogan ei ole sanahelinää, vaan totta.

Mitäs mieltä olit Merja päivän legendan, Lenitan, show’sta?

Tämä on varmaan esitys mistä pitäisi tykätä, mutta minulle anti ja linkittyminen päivän aiheeseen jäivät ohuiksi. Toisin kuin odotin, tunsin pakaralihasteni syvän puutumistilan läpi liki kaksituntisen esityksen, vaikka Lenita lupasi ettei tylsää hetkeä ole luvassa. Kaikki kunnia Lenitan historiikille, jossa käytiin läpi erittäin yksityiskohtaisesti Suomen ja oman suvun historiaa, mutta… Okei, kyllähän tarinasta välittyi rohkeuden, sinnikkyyden ja lupausten pitämisen sanoma, mutta uskomattoman kalvosulkeispläjäyksen sijaan olisin toivonut näkeväni ja kuulevani enemmän siitä, miten Lenita esimerkiksi pääsi Ameriikan markkinoille suomitrikoon siivittämänä. Nyt asioita vain lueteltiin ja luettiin kalvoilta. Ehkäpä puheen linkittyminen päivän aiheeseen kävi ilmi ihan lopussa, mitä emme valitettavasti sitä kuulleet, koska jouduimme lähtemään yliajalle venyneestä päivän viimeisestä esityksestä kesken pois. Hoitopaikan pihalla alahuuli väpättäen odottavalle lapselle “Mutku Lenita veti pitkäksi” -selitys ei olisi mennyt läpi.

Valtterilta olisin kysynyt tappaako tyytyväisyys kehityksen, mutta kaikille kysymyksille ei ollut aikaa. Kuka tietää, ehkä saan vastauksen kysymykseeni vielä joskus. Sen tiedän, että Lindholm jos kuka olisi kysymyksen kestänyt.

Miten Jenni vetäisit Valtterin opit ja päivän annin yhteen?

Valtterin puheenvuorosta jäi päähän päivän tärkeimmät pointit: kun tuote ja prosessit ovat kunnossa, on heleppo myyvvä ja tehhä rahhoo. Näinhän se menee: jos yrittää myydä roskaa (Valtteri sanoi tietenkin paskaa), se on vaikeaa a) myyntivaiheessa ja b) toimitusvaiheessa. Viimeisen päälle rasvatut prosessit ovat osa Varustelekan menestystä: pelkkä some-revittely sanoin ja tissikuvin ei riitä, jos tavara ei liiku sähäkästi tai tuotteet (rojut Varusteleka-kielellä) eivät miellytä.

Toiseksi kaikkien on hyvä muistaa, että ”kaikki mitä teet ja jätät tekemättä, on osa brändiä”.

Esimerkiksi Kuopion alueen markkinoinnissa aluetta brändätään kasvavana ja houkuttelevana alueena. Se on totta nyt. Jotta brändi ja tarina pysyvät totena, se vaatii jatkuvasti tekoja, menestystarinoista kertomista ja rasvattuja prosesseja (mm. hallinnon koneistoja), että yritykset voivat kasvaa ja tarjota lisää työpaikkoja kotimaisille ja myös muualta kuin Suomesta tuleville uusille kuopiolaisille.

Bonuksena tapahtumasta jäi muistivihkoon Juice-leffan fiilistrailerista bongattu Juicen mietelmä, joka meni suurin piirtein näin: ”Kuka tahansa, joka laittaa elämänsä risaiseksi, voi varautua siihen, että elämästä tulee risaista.” Täydellistä savolaishenkistä sanailua ja viisautta!

Kiitos MARK Savo, kiitos Kuopion alue, kiitos esiintyjät. Meillä oli antoisa päivä!