Loading...

Blogit – tehokas täsmämarkkinoinnin väline

Home / Yleinen / Blogit – tehokas täsmämarkkinoinnin väline

Sosiaalinen media houkuttelee nykypäivänä kuluttajia, ja blogit ovat yksi niistä paikoista, joista yhä useampi hakee tietoa tuotteista ja palveluista. Monilla blogeilla on laaja ja vannoutunut lukijakunta, joka on lukenut blogia jo vuosia. Bloggaajat ovat monien silmissä omien alojensa asiantuntijoita, jotka tietävät mistä puhuvat. Lukijat luottavat usein bloggaajien mielipiteisiin enemmän kuin markkinointia tekevien yritysten viesteihin. Markkinointiyhteistyö bloggaajien kanssa on monelle yritykselle varteenotettava kanava viestiä tiettyyn kohderyhmään.

Parhaat blogit keskittyvät tiettyyn aihealueeseen: sisustukseen, muotiin, matkustamiseen, harrastuksiin tai tiettyyn elämänvaiheeseen, esimerkiksi pienten lasten vanhemmuuteen. Jos yritys haluaa tavoitella pienten lasten äitejä tai tietyn lajin harrastajia, blogin kautta voi parhaillaan saavuttaa kymmeniä tai satoja tuhansia lukijoita.

Win-win yhteistyökumppani

On tärkeää, että yritys tekee yhteistyötä sellaisen blogin kanssa, joka palvelee samantyyppistä kohdeyleisöä, kuin yrityksen tuotteet ja palvelut. Näin yritys voi tavoittaa suuremman määrän potentiaalisia asiakkaita ja saada tuotteilleen positiivista huomiota. Joskus blogimaailmassa näkee yhteistyöpostauksia, jotka on tehty ainoastaan ilmaisen tavaran toivossa, eikä mainostettu tuote tai palvelu sovi yhteen blogin tyylin kanssa. Tämä ei ole hyvää mainosta blogille eikä mainostetuille tuotteille.

Blogiyhteistyöstä kannattaa sopia yksityiskohtaisesti ja määritellä miten yhteistyö näkyy blogissa ja sosiaalisen median kanavissa. Bloggareille kannattaa antaa vapaat kädet. Esimerkiksi Kelan äitiyspakkausta on kuvattu blogin tyylille uskollisella, mutta Kelan viestinnästä täysin poikkeavalla tavalla Kasper Diem -blogissa.

Blogimarkkinointi- mitä arvoa se tuo?

Bloggaajat tuovat yrityksen palveluille ja tuotteille näkyvyyttä nopeasti ja edullisesti. Bloggaajilla on usein parempi näkyvyys sosiaalisessa mediassa kuin monella yrityksellä, mikä omalta osaltaan antaa hyvät lähtökohdat markkinoinnille. Mahdollisen taloudellisen hyödyn lisäksi yritys siis kerää nopeasti näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja kerää uskottavuutta myös nuorempien käyttäjien silmissä.

Isot firmat maksavat yleensä bloggaajille korvausta tuhannesta eurosta ylöspäin, mutta yrityksen on myös mahdollista lähettää tuotteitaan bloggaajalle ja toivoa, että tämä markkinoisi tuotetta blogissaan vastineeksi saaduista tuotteista. Hyvien käytäntöjen mukaan bloggaajat kertovat avoimesti, millaisesta yhteistyöstä on kyse: onko tuote saatu näkyvyyttä vastaan vai onko bloggaaja saanut palkkaa.

Miten päästä vauhtiin?

Menestynyt yhteistyö bloggaajan ja yrityksen välillä vaatii yritykseltä aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa sekä kykyä olla perillä sosiaalisessa mediassa tapahtuvista muutoksista sekä trendeistä. Tällä tavoin yrityksen on helpompi etsiä potentiaalisia ja ajankohtaisia yhteistyökumppaneita. Usein bloggaajat ottavat itse yrityksiin yhteyttä yhteistyön toivossa, sillä yritykset eivät itse välttämättä osaa tai heillä ei ole aikaa etsiä sopivia yhteistyökumppaneita. Tämän takia onkin tärkeää, että yritys on hyvin esillä sosiaalisen median kanavissa, jotta se on helposti löydettävissä. Uusien ja yllättävien markkinointikeinojen keksiminen ei ole myöskään kiellettyä; blogimarkkinointi ei ole enää mikään uusi juttu, ja monet blogit yhteistyöpostauksineen alkavat jo toistaa itseään.

Mikä olisi sellainen keino, jolla juuri sinun yrityksesi erottuisi kaikkien niiden tuhansien blogiyhteistöiden joukosta?

Blogin kirjoitti Pajun tradenomi-harjoittelija Kaisu Parviainen, joka tekee lopputyötään blogimarkkinoinnista.