Asiantuntijatyössä scopen hallinta on kaiken A ja O. Hyvillä toimintamalleilla toiminta saadaan tehokkaaksi työn mielekkyyttä unohtamatta. Muutoshallinnalla on suuri taloudellinen merkitys. Otetaan esimerkiksi IT-talo, jossa työskentelee kymmenen asiantuntijaa. Jos toimintamallien käyttöönoton tuloksena jokainen asiantuntija tekee laskutettavaa työtä kaksi tuntia enemmän viikossa (á 120 e/h), kokonaisvaikutus on kuukaudessa miltei 10 000 euroa ja vuodessa reilusti yli 100 000 euroa. Toimintamallit tukevat myös työn mielekkyyttä, sillä niiden avulla töiden aikatauluttaminen sujuu paremmin
Kasvavissa IT-yrityksissä halutaan pitää kiinni dynaamisesta ja aikaansaavasta menosta. Muutoshallinnalla ja muilla menetelmillä on usein byrokraattinen kaiku, mutta turhaan. Usein pienillä toimintatapamuutoksilla on suuret vaikutukset. Esimerkiksi jos pienkehitystöiden työmäärät annetaan suoraan asiakkaalla käydessä, voi helposti tilanteessa jäädä jotain oleellista huomioimatta. Monesti tulee myös luvattua toimitus vaikka seuraavana päivänä ja myöhemmin muistuu mieleen, että piti yksi toinenkin toimitus hoitaa ja sitten onkin jo kiire. Asiantuntijalla on asian havaittuaan kaksi vaihtoehtoa: alkaako hän selittelemään asiakkaalle kömmähdystä ja neuvottelemaan hinnasta tai aikataulusta, vai siirtääkö hän asian eteenpäin ja selittelee sitten laskutuksen jälkeen sisäisesti asiaa. Moni valitsee kevyemmän reitin.
Entäs jos asiantuntija tietäisi, että on ihan ok kertoa asiakkaalle palaavansa asiaan vaikka iltapäivällä tai huomenna. Asiantuntija vetäisi muutokset yhteen rauhassa, kävisi check-listan läpi onko kaikki oleellinen otettu huomioon ja lähettäisi yhteenvedon asiakkaalle, ehdottaisi sopivaa toimitusaikaa ja pyytäisi toteutuslupaa. Asiakkaalle tarjottava palvelu olisi edelleen nopeaa mutta vältyttäisiin jälkisäädöiltä aikataulujen ja työmäärien suhteen.
Monesti lähetetään ohjeistuksia henkilöstölle jostain asiasta tyyliin ”tästä päivästä eteenpäin tehkää näin”. Alku voi olla hyvä, mutta nopeasti palataan taas entiseen. Toimintamalleja saa parhaiten käyttöön ottamalla ne mukaan, joita muutos koskettaa. Kerrotaan mitä tavoitellaan ja motivoidaan kertomalla miksi on tärkeää saada ko. porukka mukaan ideoimaan ja päättämään siitä, mitä muutoksia toimintatapoihin tehdään.
Me Pajulla autamme tässä. Muutoshallintatyöpajan avulla tunnistetaan konkreettiset toimenpiteet, joilla muutoshallintakäytäntöjä saadaan käyttöön ja entistä toimivammiksi. Kun toimenpiteet priorisoidaan ja päätetään yhteisesti, varmistetaan että kehitettävät toimintatavat pohjautuvat yhteiseen tahtotilaan ja toteutuksessa keskitytään työn kannalta kaikkein tärkeimpiin asioihin.
Case Pengon Oy
Pengon Oy toteuttaa asiakkailleen tietojohtamista tukevia BI-työkaluja. Pengon Oy halusi löytää konkreettisia keinoja määrittely- ja muutoshallintakäytäntöjen kehittämiseksi. Scopen hallinta on avainasemassa IT-projekteissa tavoitteisiin pääsemisessä ja kannattavassa tekemisessä. Pengon halusi kumppanin, joka auttaa löytämään ja priorisoimaan kehittämiskohteet, ottaa henkilöstön mukaan työstämiseen sekä on mukana viemässä toimenpiteitä käytäntöön. Paju toteutti Pengonille työpajan, jossa käytiin läpi kysymysten, keskustelun ja harjoitusten avulla muutoshallinta- ja tehtävienhallintaprosessi. Työn tuloksena tunnistettiin toimenpiteitä, joilla projektien scopen hallintaa ja kannattavuutta saadaan edelleen parannettua. Lisäksi löytyi keinoja päivittäisen asiantuntijatyön organisoinnin helpottamiseen. Yhteistyömme jatkuu tärkeimpien kehittämistoimenpiteiden käytäntöön viemisen merkeissä.
”Oli hienoa huomata, kuinka avoimen keskustelun ja Pajun ohjauksen kautta löysimme uusia menetelmiä ja jopa konkreettisia, heti toteutettavia muutoksia toimintaamme. Tavoitteemme on tehokkaampi ja mielekkäämpi työnteko. Juuri tähän saamme työkaluja yhteistyöstä Pajun kanssa.”
– Aki Autere, toimitusjohtaja, Pengon Oy
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.
Merja
040 734 6015
merja.roponen@pajuconsulting.fi
Merjalla on 15 vuoden kokemus IT-hankkeiden läpiviennistä sekä 10 vuoden kokemus liiketoimintajohtajan tehtävistä.
Merjan missiona on tuoda tämä tietämys IT-talojen käyttöön ja tarjota projektijohtamiseen sekä muutoshallintaan konkreettisia toimintamalleja, jotka auttavat scopen hallinnassa, työn organisoinnissa sekä asiakaskokemuksen parantamisessa.